Søgeordskannibalisering > Når du stjæler søgeord fra dine andre landingssider

Søgeordskannibalisering er når du har flere sider med fokus på samme søgeord. Konsekvensen kan være, at søgemaskinerne ikke ved hvilken side der er mest relevant, og i "bedste fald" giver begge middelmådige placeringer.

Typisk sker der så en af følgende ting:

  • Begge sider får middelmådige placeringer
  • Den side du mener er primær, ryger ned under din sekundære side på Google
  • Din måske ellers gode placering bliver overtaget af konkurrenter med mere præcis fokus

Sidst opdateret: 14. okt. 2024

Søgeordskannibalisme vist som GIF

Søgeordskannibalisering er når du har én landingsside som "spiser" af et søgeord fra en anden landingsside.
- Eller sagt på anden måde: Når flere landingssider har samme søgeordsfokus.

Et eksempel på kannibalisering af søgeord

Du har f.eks. en kategori med kufferter, som du har lavet en søgeordsanalyse af, og optimeret kategorien ud fra det primær søgeord "Kuffert". Alt godt her.

Men så skriver du et blogindlæg du kalder "Kufferter i flotte farver og størrelser". Og så skriver du en masse med fokus på kufferter, farver og størrelser. Altså reelt fint indhold, men indhold som burde være på din kategoriside.
 

Men så har jeg jo bare 2 sider i toppen af Google?!

Næppe! Havde din kategori en god placering før, så kan du nemt risikere at din ryger ned af listen fordi Google pludselig bliver i tvivl om hvilken side den skal prioritere højest.

Man kan sige, at hvis Google har 10 point at give til din side på søgeordet "Kuffert", gav den før din kategori alle 10 point. Nu får din kategori pludselig kun 6 point, og dit nyt blogindlæg 4 point.

Til gengæld har din konkurrent stadig 10 point på kategorisiden, og slår derved begge dine landingssider. Faktisk er deres side sprunget én placering op, da du røg ned i søgeresultaterne.

  

Konsekvens af søgeordskanibalisering
 

Må jeg ikke have flere landingssider omhandlende samme emne?

Jo, det kan du sagtens. Du skal bare være opmærksom på søgeordsfokus på hver landingsside. Hav altid for øje hvilken landingsside der er den vigtigste for det emne. Sikre at du har den bedste bedste SEO-tekst på din primære landingsside til en start.

Tænk så på at bakke denne primære landingsside op. Det gør du ved at søgemaskineoptimere ud fra emner relateret til den primære landingsside og dennes søgeord. Ikke ved at stjæle søgeordsfokus (kannibalisere på søgeordet).

Lad os tage et eksempel med kufferter

I mit eksempel herover, vil du med fordel kunne lave et blogindlæg omkring hvilken størrelser der kan bruges som kabinekuffert. Dels giver du relevant viden til læseren, som er særdeles søgbart. Og dels får du pludselig søgeordsfokus på kabinekuffert fremfor på kuffert.

Sådan løser du søgeordskannibalisering

Først skal du have identificeret hvilke sider det drejer sig om. Så skal du have fundet ud af hvilken side der er bedst, og som du derved arbejder videre med. Til sidst skal indhold flyttes, og den sekundære side skal enten nedlægges og redirectes - eller have nyt søgeordsfokus.

1: Identificer sider med fokus på samme søgeord

Du er nødt til at kigge dine kategorier, blogindlæg og andre landingssider igennem. Ofte vil overskriften på siden afsløre om de minder om hinanden, ellers må du læse dit indhold igennem. Det er måske også en god ide, nu du er i gang, at få skabt et overblik over dine sider - lav f.eks. et Google Sheets.

Du kan også bruge Google. Lad os side du har en side med cykler, og du skal finde sider med indhold om søgeordet "Børnecykler".
Søg på Google efter: "Børnecykel" site:ditsite.dk

Her vil så dukke sider op som Google mener omhandler børnecykel (prøv også med "børnecykler").
Er der flere sider som ligner de handler om det samme?


2: Find ud af hvilken side der er bedst

Har du en webshop, så er din vigtigste landingsside oftest (forhåbentlig) produktkategorien. Men det kan også være et blogindlæg. Tjek placeringer for de forskellige sider du har, som fokuserer på samme søgeord, f.eks. i et gratis SEO-værktøj.

Tager vi eksemplet med børnecykler, og du måske har én produktkategori og 3 blogindlæg. Heraf antager vi at det ene blogindlæg ligger på plads 6, og de andre sider ligger dårligere.

Her skal du vælge din produktkategori, selvom det ikke er det som i dag ligger bedst placeret i søgningerne. Ganske enkelt fordi det giver større værdi at få kunder ind i produktkategorien, fremfor på et blogindlæg.

Har du derimod 3 blogindlæg, og ingen kategori, så skal du vælge det bedst placerede blogindlæg at arbejdere videre med.


3: Saml indhold og optimer primær side

Nu har du fundet dén primære side, og du kender de sekundære sider. På disse sider er der en mængde indhold (tekst, billeder, videoer). Det indhold som er godt, giver læseren værdi og som relaterer sig til det søgeord du arbejder med, skal gennem og bruges på den udvalgte primære side.

Jeg har normalt to indgangsvinkler til dén del af arbejdet, med at samle indhold. Enten/eller:

  1. Samler jeg ALT indhold på én side, og begynder at læse, slette og rette indholdet.
  2. Læser jeg indholdet, og skriver det hele på ny - for at undgå en stor rodebunke af usammenhængende tekst.


4: Luk og redirect eller ret søgeordsfokus på sekundære sider

Når du har samlet det gode, for søgeordet og læseren relevante indhold på den udvalgte primære side - ja, så skal de andre sider slettes eller ændres kraftigt.

Skal siderne slettes, så husk at redirecte dem til den udvalgte primære side!

Skal siderne laves om til anden søgeordsfokus, så skal du være 100% sikker på at indholdet ikke fokusere på det søgeord der hører til den udvalgte primære side.

Det kan give mening at lave en side om, hvis f.eks. du har skilt "Stegepande" og "Støbejernspande" op på to sider. Men det giver ikke mening, hvis det er "Stegepande" og "Paletknive". Der ville jeg starte på ny, altså lave en ny side dertil.


5: Så skal der ryddes op

Når du "er færdig", skal du lige huske at få ryddet det sidste op. Der kan nemt gemme sig lidt fejl fra processen, og så er det en god mulighed til lige at få genbesøgt links mv.

  • Tjek om de slettede URL'er redirecter til den nye primære side.
  • Find interne links til de slettede sider, og link i stedet til den nye primære side.
  • Gå i Google Search Console og bed om ny gennemgang af primær side (ikke et krav, men kan speede det op).

Landingsside med årstal

Det kan være en god ide at skrive blogindlæg, artikler eller andre landingssider som er årstidsrelevante. Oplagt er det her at nævne store kampagnesider såsom Black Friday.

Her opretter du naturligvis ikke en ny landingsside hvert år, selvom årstallet jo skifter. Gør du det, bliver du ramt af søgeordskannibalisme. Hvad gør du så? 👇

Du opbygger en side som kan genbruges

Med simple tricks kan du opbygge en grundside, som kan genbruges år efter år, blot ved at opdatere indhold og især årstal. Det er win-win, for det sparer dig også for en masse tid.


Sådan gør du (eksempel: Black Friday)

Opbyg siden med alt det indhold du vil have. Husk at gøre dig umage, for siden skal jo genbruges i mange år. Men sikre dig nedenstående punkter, så din side nemt kan rettes til nyt årstal:

  • Brug ikke årstal i URL’en
    ✅ Korrekt URL: www.dinside.dk/black-friday
    ⛔ Forkert URL: www.dinside.dk/black-friday-2025
  • Brug årstal i Title Tag og Meta beskrivelse
  • Brug årstal i overskrifter og i teksten
    ✅ Som minimum i H1 overskriften, men (hvis relevant) også gerne i efterfølgende

HUSK selvfølgelig at rette ovenstående hvert år. Lav en note i din kalender eller årshjul, og ret (i dette tilfælde) til næste årstal, straks efter endt Black Friday dette år.

  

SEO-optimeret Black Friday landingsside

Også sidetitler og sidebeskrivelser kan kannibaliseres

Husk selvfølgelig, at dine (især) sidetitler også kan være udsat for søgeordskannibalisering. Som du jo allerede ved (ellers kan du læse min guide til sidetitler her) er sidetitler ekstremt vigtige for dine landingssider. Derfor skal du også her, sikre at du ikke kannibaliserer på vigtige søgeord!

Jeg administrere sider med mere end 10.000 produkter og +150 kategorier. Det er klart, at det her er utrolig svært at administrere på så mange produkter og sider.

Sådan gør du

  • Fokuser på de vigtigste landingssider, lav disse manuelt
    - På en webshop er det kategorier, blogindlæg og sider
    - Disse sider skal have primær søgeord aller forrest i titlen, samt nævnt i Meta beskrivelsen
  • Træk Title Tag og Meta beskrivelse ud for produkter, og ret i Excel
    - Her kan du via en formel rette mange produkter samtidig
    - Eller du kan få ChatGPT til at hjælpe

Tidligere mester i søgeordskannibalisme

Da jeg havde LampeGuru skrev jeg også mange blogindlæg. Hver gang jeg synes, at en kategori ikke var højt nok placeret i Google, så skrev jeg et nyt blogindlæg om emnet. Også uden at bekymre mig om søgeordsfokus, og uden at lave søgeordsanalyse.

Til sidst stod jeg med flere blogindlæg omhandlende samme emner. Resultatet var, som du nok har lært her i indlægget, at de stjal fokus fra tidligere blogindlæg om emnerne - og vigtige sider som f.eks. mine produktkategorier.

Så ansatte jeg faktisk en SEO-ekspert

Det var før jeg jeg blev blev så pokkers klog på Googleoptimering. 😇

Hun ryddede godt op i alle mine mange (og der var mange!) blogindlæg jeg havde skrevet. Der blev nedlagt en masse artikler, som vi naturligvis redirectede til andet relevant andet indhold (f.eks. andre blogindlæg og kategorier).

Det resulterede i langt bedre placeringer

Fordi Google pludselig ikke var i tvivl om HVOR jeg have fokus på vigtige søgeord. Nu havde vi pludselig kun én primær side til emnet, med ét primær søgeord. Resten af siderne indenfor hver emne, var skrevet med fokus på at bakke den primære side op - og på at hjælpe læseren videre til køb (helst) eller give svar.

Steffen Andersen
Søgemaskineoptimerings-gut som giver dig Gang i Biksen 🚀
Jeg er købmand og jeg elsker udvikling. Søgemaskineoptimering er min måde at give dig Gang i Biksen - uden det koster en formue.
👉 Lær mig at kende!
👉 Hvorfor vælge mig?

Det behøver ikke være så svært, at få gang i biksen 🚀
» Kontakt mig 
«

GangiBiksen.dk | Sitemap | SAMK ApS | CVR 37306223