Ferielukket til og med 15. sep. - Skriv bare » Jeg svarer straks jeg er retur🚀
Nu starter jeg med at udlevere mig selv. De første 6 år jeg drev webshop, lavede jeg ikke én eneste søgeordsanalyse. Jeg gættede mig bare til hvad kunder ville spørge efter, hvis de skulle bruge mit produkt. Det virkede egentlig okay for mig, men den går altså ikke for dig!
Dels er e-handel blevet besat af dygtige mennesker, dels går du glip af mange muligheder for din webshop eller hjemmeside. Jeg laver selvfølgelig også søgeordsanalyser til de kunder jeg hjælper med SEO.
Lær søgeordsanalyse, step by step:
En søgeordsanalyse handler om at finde ud af hvad folk søger på, indenfor et givent emne. Du undersøger alle søgninger folk laver, som relaterer sig til emnet, og udvælger så de mest relevante søgeord. Det er disse udvalgte søgeord du vil arbejde på, at rangere højt på i Google.
Lad os tage et eksempel
Du sælger sko, og tænker at du jo skal have en produktkategori på din webshop som hedder sko. Det er åbenlyst, tænker du, og smider alle de forskellige sko du har, i denne kategori kaldet sko. Men du sælger ikke helt så godt som håbet.
Havde du lavet en søgeordsanalyse, ville du have fundet ud af at konkurrencen på sko var hård. Men også at der er en masse mere specifikke ord: Brune sko, sko med gule snørebånd, festlige sko, lædersko, sko til skæve fødder osv.
Ganske vidst har søgninger på "sko" (lad os sige) 1.000 søgninger om måneden, hvor "sko til skæve fødder" kun 150 søgninger om måneden. Men det kan være langt nemmere at rangere højt på Google på små søgeord - og ikke mindst, så er sko til skæve fødder langt mere konkret og tættere på et køb.
Det vil sige
Læs videre om hvornår du skal lave en søgeordsanalyse 👇
Jeg tror at de fleste SEO-eksperter vil sige, at du skal lave søgeordsanalyse før noget andet. Det giver dig ingen værdi, at du bruger tid på at oprette en ny produktkategori, blot for at opdage, at ingen søger på det du har kaldt den, eller det du skriver om.
Lav en søgeordsanalyse når du overvejer (altså FØR du gør det):
Læs videre og få huskelisten til søgeordsanalyse 👇
Hav altid disse ting i baghovedet, når du laver søgeordsanalyse.
Ny side VS opdatering af eksisterende
Har du en side (kategori, blogindlæg, produkt, mv.) som ikke er højt nok rangeret og tænker; Så laver jeg da lige en side mere om emnet, så har jeg jo to. Så siger jeg - NEJ da!
Du skal opdatere den side du allerede har, ikke bare lave en ny - medmindre det er et relateret søgeord, som kan have nytte af sin egen side.
Kannibalisering
Man kommer nemt til, at have samme søgeordsfokus på mere end én side. Det er selvfølgelig ikke godt, for Google kan have svært ved at vælge én. Det kan f.eks. betyde at:
- Ingen af siderne får rigtig gode placeringer
- Den (mener du) forkerte side rangeres bedst
- At dine kunder ender på en mindre relevant side
Tjek på Google om du har en side relateret til emnet sådan: > Emne site:dinside.dk <
Longtail / søgefraser
Prøv at finde såkaldte longtail søgeord, altså søgefraser eller søgeord med mere end ét ord. Disse er ofte både mere relevant at blive fundet på, og ofte også nemmere at få en god placering på.
Det betyder ikke, at du skal glemme de brede søgeord, men derimod huske de små og mere specifikke.
Et eksempel kan være, at har du en kategori kaldet Stegepander (bredt søgeord), så beskriv også (eks.) Firkantet stegepande med riller (longtail søgeord).
Primære søgeord
Det primære søgeord er dét som siden handler om. Det kunne f.eks. være Stegepander, som i vores eks. herover, er det absolut vigtigste søgeord.
En side kan i princippet godt have 2 primære søgeord, hvis de er meget, meget tæt relateret (Stegepande & Pande).
Sekundære søgeord
Den/de sekundære søgeord er typisk her hvor du kigger på longtail søgeord og søgefraser. Det kan også være stegepande 20cm, stegepande uden håndtag og lign.
Altså søgeord som bakker dit primære søgeord op, og beskriver emnet bredere.
Gå efter "små" søgeord
Det er fristende at gå efter søgeord med flest søgninger på Google. Men er det den bedste løsning for dig?
Hvis du har en større og igangværende side med gode placeringer, så skal du have fokus på både store og små søgeord.
Men har du en mindre side, så fokuser på de mindre søgeord først! De er nemmere at få gode placeringer på, simpelthen fordi de store sites ikke magter at optimere ud fra små søgeord.
Obs! I forhold til vores eksempel med stegepander. Du skal stadig kalde din produktkategori for Stegepander, og det er stadig dit primære søgeord. Men siden skal i højere grad have tekst omkring mindre søgeord og sekundære søgeord.
Læs videre og få de værktøjer du skal bruge 👇
Her er de tools/værktøjer som du kan bruge, når du laver søgeordsanalyse til dit website. Der findes mange forskellige, så jeg holder mig kraftigt begrænset!
Læs videre om den hurtige søgeordsanalyse 👇
Du kan bruge den "hurtige" søgeordsanalyse til produkter, mindre kategorier og til at justere, tilføje eller tjekke eksisterende sider og mindre kategorier. Ja, bevares, det er bedre at lave en grundig analyse - men det har vi bare ikke altid tid til.
Sådan laver du en hurtig søgeordsanalyse
Tanken her er, at du skimter hvad der er af relaterede søgeord, longtail og søgefraser, relateret til et primær søgeord. Måske der er noget du skal tilføje til en eksisterende tekst? Eller måske der er nogle vinkler du ikke selv have tænkt på.
Læs videre om den grundige søgeordsanalyse 👇
Den grundige søgeordsanalyse kan godt tage lidt tid. Men den er vigtig for sidens fremtid, og så hjælper den med at finde relaterede emner at skrive om. Generelt handler det her om, at du studere din data lidt mere, og ikke bare skimter.
Den grundige søgeanalyse er til produktkategorier, vigtige nye produkter, varer som sælger godt eller har stor fortjeneste og blogindlæg/artikler.
Sådan laver du en grundig søgeordsanalyse
Artiklen er skrevet af Steffen Andersen
Sidst opdateret: 5. jul. 2024