Sådan skal du søgemaskineoptimere din hjemmeside eller webshop

Hvis du er ny til SEO, så hjælper dig til hvordan du søgemaskineoptimere din hjemmeside eller webshop. Se min trin-for-trin guide til søgemaskineoptimering, og begynd at se bedre placeringer i Google.


Hvad betyder at søgemaskineoptimere?

At søgemaskineoptimere betyder, at du gør din hjemmeside eller webshop bedre, med henblik på at få bedre placeringer i søgemaskiner såsom Google, Bing og lignende.

I realiteten taler vi primært om at søgemaskineoptimere til bedre Google placeringer, da Google i Danmark har +95% af søgningerne.

Men hvad kan du så gøre? Du kan f.eks.:

  • Skrive gode forklarende tekster på kategorier, blogindlæg eller produkttekster.
  • Sikre gode billeder som ikke fylder for meget.
  • Sørge for at siden loader hurtigt.
  • Linker til relevante sider, og andre linker til din side.
  • Har styr på det tekniske setup, så Google har nemt ved at forstå din side.

Vil du have det uddybet? Så læs mere om hvad SEO er her.

  

Udvikling som viser værdi af at søgemaskineoptimere
At søgemaskineoptimere handler om at få flere (relevante) besøgende til din side.

  

Søgemaskineoptimering er udgangspunktet

For mig, er det at søgemaskineoptimere, faktisk hele udgangspunket for en side. Med udgangspunkt i hvad jeg finder i mit SEO-arbejde, finder jeg frem til hvilke produkter der er spændende at sælge, hvilke kategorier der har potentiale og hvad kunder mangler svar på i deres søgen.

Men - desværre - sker resultaterne ikke natten over.

Når du søgemaskineoptimere, skal Google først ind og kigge på din side, forstå hvad du vil, sammenligne med dine konkurrenter - og så bestemme sig for at give en en plads i søgeresultaterne.

Det kan ske allerede dagen efter. Men forvent at få brug for din tålmodighed. At søgemaskineoptimere er en langvarig /evig) proces, hvor du kravler stille og roligt op, hvis du gør det rigtige.

Og der er dump på vejen!

Placeringer er ikke statiske - heldigvis, for eller kunne jo ikke slå dine konkurrenter 😉 - så de går op og ned. Det er helt normalt.

Min lille guide her fungerer ved, at jeg har indsat links til ting du skal læse eller gøre.
Så gem siden her som bogmærke!
Du vil have brug for at komme til og fra siden.

Søgemaskineoptimere på ny webshop

Har du åbnet en ny hjemmeside eller webshop, så skal du i gang med at søgemaskineoptimere på den. Det betyder, at du skal finde ud af hvordan dine mulige kunder skal finde frem til din side.

Jeg går her ud fra at du har oprettet din webshop/hjemmeside, oprettet produkter og kategorier og de primære sider (kontakt, Om os, betingelser mv.).

👉 Her er de gratis SEO-værktøjer du skal bruge

  

1: Lav godt indhold

Alle dine sider skal have unikt og godt beskrevet indhold. Det kan være okay at få ChatGPT hjælp, men lad være med at få den til at skrive alle dine tekster. Skriver ChatGPT alle dine tekster, så ender du med en side der ligner dine konkurrenter.

Husk - Med "godt indhold" mener jeg gode, unikke tekster som hjælper og gør læseren klogere, men med fokus på det/de søgeord du vil findes på. Tilføj meget gerne relevante og optimerede billeder, videoer, grafer og lign.

Lav indhold i denne rækkefølge:

  1. Start med dine kategorisider. Først overkategorier, så underkategorier.
  2. Derefter blogindlæg (hvis du har det endnu)
  3. Og til sidst dine produkter.

👉 Guide: Skriv gode SEO-tekster

Priotering når du søgeoptimerer

  

2: Gode sidetitler og "Google info"

Title tags, som vi her kalder sidetitler, og meta beskrivelser er begge vigtige for din hjemmeside. Din sidetitel skal kort og præcist fortælle søgemaskinerne hvad den konkrete side handler om. Meta beskrivelse er så en supplerende tekst som også skal fange øjet og lokke en besøgende ind.

Søgemaskiner læse denne info som det første på dine sider, kategorier og produkter. Derudover er det også dét som vises i søgeresultaterne! Derfor skal du tage disse alvorligt.

Som ved punkt 1, så start på dine vigtigste sider og kategorier. God arbejdslyst!

👉 Guide: Sidetitler og Meta beskrivelser

Sådan ser sidetitler og Meta beskrivelse ud i Google

  

3: Sikre god linkstruktur

Det er simpelt, men svært, at lave en god linkstruktur på din hjemmeside eller webshop. Men for søgemaskiner er det afgørende at du linker rundt til andre relevante sider, fra dine tekster i kategorier, landingssider og produkter.

Når du gennemgår teksterne på din side, så tænk over hvad en læser kunne have brug for at læse mere om, og link så dertil.

Ideer til linkstruktur på din side

  • Kategorisider - Link f.eks. til underkategorier, kategorier med kompletterende produkter,  mærke-kategorier, gode produkter og blogindlæg.
  • Produktsider - Link f.eks. til relevante kategorier, kompletterende produkter, produkter i bedre kvalitet og tryghedsskabende sider.
  • Blogindlæg - Link f.eks. til omtalte kategorier, omtalte produkter, relaterede blogindlæg eller andre sider som kan underbygge indholdet i dit blogindlæg.

👉 Guide: Skab god linkstruktur

Skab god linkstruktur på din side


  

4: Kontakt mig - eller en anden SEO-ekspert

Når du har arbejdet med de 3 ovenstående punkter på din hjemmeside, er det kommet et godt stykke vej - jeg vil faktisk sige, at du har ladet din side grundlæggende søgemaskineoptimere. Har du været igennem ovenstående på én dag, så har du næppe gjort det grundigt.

Men hvad så nu? Er du færdig? Desværre ikke. 

Det du har gjort nu er at du har sikret at din side rent faktisk har noget indhold og en struktur der kan arbejdes videre med. Herfra kan det du skal søgemaskineoptimere handle om forskellige ting, som kan lede dig i forskellige retninger.

Retninger du kan gå nu er:

Søgemaskineoptimere eksisterende website

Når du har en igangværende webshop eller hjemmeside, som du ønsker at søgemaskineoptimere yderligere, så er det faktisk her at det bliver rigtig spændende - hvis du spørger mig. Her er nemlig noget at arbejde med, Google kender din side og har givet dig nogle placeringer.

Nu skal du bare have bedre placeringer!

Jeg antager her at du har rimeligvis styr på (100% perfekt er intet) punkterne som jeg har beskrevet under SEO på nyt website. Det betyder at du har indhold (tekst/billeder/videoer) på alle dine sider, kategorier og produkter. Men også at du har gennemgået sidetitler, og at du linker naturligt mellem sider på dit website.

At søgemaskineoptimere er ikke bare content

Dét at søgemaskineoptimere bliver nu også et spørgsmål om at have et website som virker godt. Et brugervenligt website som er intuitivt og ikke har en masse dumme småfejl.

  

0: Har du det rigtige website system?

Inden vi går til første step, så vil jeg spørge dig; Har du det rigtige webshopsystem / hjemmesideprogram? Hvis det system dit website er bygget i ikke lever op til dine krav eller forventninger, så er det nu du skal skifte.

Ikke alle sådanne systemer er lige godt, nogle fungerer ligefrem elendigt (eller kræver meget teknisk viden). Tag konsekvensen og skift til et nyt, simpelt og moderne website system.

  

1: Virker dit website godt på mobiltelefoner?

Du arbejder sikkert, ligesom jeg, på en computer og derfor ser du næsten altid din egen hjemmeside eller webshop fra en computer. Tjek både dine kategorisider, produktsider, blogindlæg, kontakt-side og evt. andre sidetyper. Men tjek også hele dit købsflow fra du lægger en vare i indkøbskurven, til du har betalt.

Vær kritisk! Eller spørg din bedstemor!

Du kender din side, og ser typisk ikke alle fejl. Det er derfor jeg tilbyder kvalitetstjek af websites da jeg ved, at mine friske øjne nok er bedre end dine. Er siden overskuelig og nem at klikke rundt på? Står indholdet skævt eller forkert? Er knapper store og tydelige (nemme at trykke på)? Går bestillingen nemt?

Med andre ord: Kunne din bedstemors gigtramte fingre og mobil-uvante tilgang finde ud af at lave en ordre?

Du skal søgemaskineoptimere mobilsiden først

  

2: Indhold over folden

Kig på det indhold du præsentere dine besøgende for over folden, altså den del af siden du kan se uden at scrolle ned. Jeg ser ret mange sider hvor logo, menu og søgefelt fylder helt op til 1/3 af skærmen. Herefter følger ofte en alt for lang tekst, eller et stort billede.

Tjek alle dine sider på en mobil, og spørg dig selv om følgende:

  • Ved jeg præcis hvad siden her handler om, ud fra den info (indhold) jeg kan se uden at scrolle?
  • Er det indhold jeg ser afgørende for forståelsen af siden?
  • Er der synlig CTA (Call-to-action)? (købsknap, kontakt info, hop-til links mv.)

Over folden skal den besøgende blive bekræftet i at de er landet på den korrekte side. Pas på med billeder som bare stjæler plads, sæt dem ind under folden medmindre de er meget relevante.

  • Kategoriside - Her skal være 1-3 korte sætninger om kategorien indhold. Herefter skal varerne komme til syne.
  • Produktside - Her skal produktnavn, produktbillede være synligt, og gerne pris og lagerstatus (jo mere jo bedre).
  • Blogindlæg - Kort intro til indholdet i blogindlægget. Gerne med hop-til links, hvis indlægget er langt.
  • Kontakt side - Kontaktoplysninger.

Indhold som vises over fold på mobil og desktop

  

3: Få et SEO-tool

I dit arbejde med at søgemaskineoptimere dit website, er du efterhånden nået til at du bør have et SEO-tool som kan finde fejl og mangler. Det må meget gerne være et SEO-værktøj som scanner din side for tekniske problemer også. Er du ikke teknisk stærk, eller har du ikke tid eller lyst til at sætte dig ind i det, så kan det være tid til at få min SEO-hjælp.

Et SEO-værktøj som scanner din hjemmeside for fejl er fremover udgangspunktet for dit arbejde med at søgemaskineoptimere din hjemmeside. Det finder typisk døde links, for store billeder, problemer med sidetitler og meta beskrivelser, sider med for lidt indhold og meget andet.

Der findes mange SEO-tools, men jeg har blandt andet nedenstående værktøjer.

  

Morningscore.io

Et danskudviklet værktøj som løbende scanner dit website for alt det grundlæggende SEO. Det er fornuftigt prissat, og udviklet til at søge det at søgemaskineoptimere sjovt.

  • Godt til nybegynderen
  • Alt er på dansk
  • Gode forklaringer og hjælp at hente

👉 Prøv Morningscore gratis i 14 dage

  

Screaming Frog SEO-spider

Her bliver det en del mere teknisk. Der er sådan set gode forklaringer at hente derinde, men det kræver at du er rimelig godt med i teknikkerne bag at søgemaskineoptimere. Til gengæld får du utrolig meget god information!

  • Masser af SEO-data at hente
  • Okay forklaringer til den SEO-vante
  • Teknisk krævende at bruge

👉 Prøv Screaming Frog gratis på 500 URL'er

Artiklen er skrevet af Steffen Andersen

Sidst opdateret: 31. aug. 2024

Det behøver ikke være så svært, at få gang i biksen 🚀
» Kontakt mig 
«

GangiBiksen.dk | Sitemap | SAMK ApS | CVR 37306223