Ferielukket til og med 15. sep. - Skriv bare » Jeg svarer straks jeg er retur🚀
Søgemaskinerne bruger H-tags til at forstå din side bedre og nemmere. Det handler primært om struktur, sådan at du kan fortælle Google (og læseren) hvad siden handler om. Det er samtidig en nem måde at skabe et ensartet look på din side.
H-tag er et HTML-tag, altså en markering som laves i dine hjemmesides eller webshops HTML-kode, som søgemaskinerne læser. Det er denne markering der afgør om den pågældende overskrift er H1, H2, H3, H4, H5 eller H6.
Mange tror, fejlagtigt, at det er selve størrelsen på teksten der afgør det, altså at den største tekst automatisk er H1-overskriften - men sådan er det ikke. Du kan heller ikke gøre en overskrift til et H-tag ved at gøre den fed, skrå eller andet.
Når det er sagt, er H-tag ikke det eneste Google bemærker
Søgemaskinerne lækker naturligvis også mærke til, om du har tekststykker eller overskrifter som er markeret med fed skrift, skråskrift eller hvilken størrelse den har.
Et tekststykke, som f.eks. sætningen herover, der er fedmarkeret, bliver læst af søgemaskiner som værende "mere interessante". Med andre ord, forventer søgemaskinerne at det er særligt værdifuldt indhold du har markeret mere synligt.
Hvis ikke det er mere interessant, eller intet har med sidens indhold at gøre, så bliver du dog ikke straffet af det. Du kan også bare gøre det for at gøre teksten mere læsevenlig, hvilket absolut også er positivt for søgemaskinerne.
Nogle udviklere og/eller shopsystemer og hjemmesideprogrammer kan finde på, at bruge H-tags på indhold som går igen på flere eller alle sider. Her tænker jeg f.eks. på menu-punkter, overskrifter og tekster i din footer, diverse knapper mv.
Det er ikke godt, og gør bare at søgemaskinerne bliver forvirret. For hvis både du har en overskrift med et H-tag, og samtidig en masse H-taggede menupunkter, hvad handler denne side så faktisk om? Kjoler? Sko? Addidas?
Sådan ser HTML-koden ud for H-taggede overskrifter, samt sådan vises det på en side
Brug evt. HTML-editor, hvis ikke dette er indbygget i dit system.
Din side bør altid starte med en H1-overskrift. Hvis det var en bog, så var dette titlen på bogen, uden at du må forveksle det med (eller bruge præcis den samme) i dit Title tag.
Du skal altid inkludere dit primære søgeord i din H1-overskrift. Taler vi en produktkategori er det typisk nemt, nemlig bare f.eks. "Gryder" eller "Røde kjoler". Ved artikler, skal H1-overskriften både indeholde primært søgeord, men også være en reel sætning.
Lad os tage et eksempel.
Vi siger at "Røde kjoler" er vores primære søgeord. Her er hvad H1-overskriften ville være, for hhv.:
Da du kun må have én H1-overskrift, er H2-overskrifter dine efterfølgende store overskrifter. H2-overskrifter skal være dem som beskriver dine efterfølgende hovedemner, som relaterer til den efterfølgende tekst, og bakker emnet på siden op med relevant indhold.
H2-overskrifter er perfekt til at gå efter longtail søgeord, altså de mere konkrete/specifikke søgninger som mulige kunder søge efter på Google. Det kunne f.eks. være "Røde kjoler med gule blomster". Bare husk at hold dig til sidens emne!
Der er ikke på den måde regler for hvor mange H2-overskrifter du må have på en side. Bare gør det naturligt!
Lad os fortsætte vores eksempel med "Røde kjoler"
Vi har stadig "Røde kjoler" er vores primære søgeord. Her er hvad H2-overskrifter kunne være, på siden omhandlende røde kjoler:
Disse H3-markerede overskrifter skal du bruge til emner under H2-overskrifterne. Det kan enten være for at afdække et yderemne under emnet som tidligere H2-overskrift omhandler. Men det kan også bare være for, at gøre en tekst mere læsevenlig.
Jeg kan også gode lide at bruge H3-overskrifter til mini-beskrivelser af et emne. Altså lige komme med en "lille hurtig forklaring" eller måske at uddybe noget relateret til emnet jeg skriver om.
Hav det antal H3-overskrifter du synes virker naturligt. Ofte kan det være, at det slet ikke er relevant med en H3-overskrift under en H2, da emnet er beskrevet fint - og det er altså også helt okay.
Lad os igen bruge vores eksempel med "Røde kjoler"
Vi har stadig "Røde kjoler" er vores primære søgeord. Herunder har jeg beholdt H2-overskrifterne, og tilføjet mulige H3-overskrifter der kunne være under hvert emne:
Jeg bruger faktisk aldrig selv H4, H5 og H6 overskrifter i mine tekster. Det behøver du heller ikke. Mest er det for at holde sideopbygningen mere simpel og nemmere at kunne huske strukturen.
Mit bedste råd til dig er, at bruge disse overskrifter til at gøre dine tekster mere læsevenlig. Eller helt at undlade at bruge disse tre H-tags.
Nej. Men forstå det sådan, at de stadig godt kan have en betydning. Men har du andre udfordringer på din side, så er de typisk vigtigere at fokusere på, end at få styr på H-tags på overskrifter nu og her.
H1-tagget skal være på siden absolut vigtigste overskrift, og den som grundlæggende beskriver sidens indhold. Er alle dine overskrifter H1, så vil søgemaskiner ikke nemt og enkelt kunne læse hvad præcis denne konkrete side handler om.
På dine produktkategorier skal din struktur se sådan ud:
H1: Hvilken produkttype kategorien indeholder. Eks.: Kjoler
H2: Efterfølgende overskrifter på større emner. Eks.: Kjoler med plisseret stof
H3: Underoverskrifter til emnerne med H2-overskrifter. Eks.: Røde plisserede kjoler
På dine produktsider skal din struktur se sådan ud:
H1: Varens navn Eks.: Zizzi Tango kjole rød - M
H2: Overskrift i produktteksten Eks.: Rød Tango kjole fra Zizzi i medium størrelse
H3: Underoverskrifter til produktteksten. Eks.: Vælg Zizzi rød Tango kjole fordi:
Obs! Kun H1-overskriften (navnet) er et krav her, de andre er tilvalg (men fornuftigt).
På dine artikler/blogindlæg skal din struktur se sådan ud:
H1: Titlen på siden, altså hvad handler siden om Eks.: Blomstrede kjoler til sommerens fester
H2: Efterfølgende overskrifter til emner. Eks.: Storblomstrede kjoler i flotte farver
H3: Underoverskrifter passende til emnerne. Eks.: Blomstret kjole med store blå blomster
Nej. Du kan bruge så mange H2 og H3 overskrifter du har lyst til. Men det er afgørende, både for Google og læseren, at det virker naturligt. Lav afsnit med tilhørende H-taggede overskrifter for at dække diverse emner, men også for at øge læsevenligheden.
Ja. Det er helt naturligt at du i en tekst har en opbygning hvor du har et større emne med en H2 overskrift. Derefter dækker du underemner dertil med H3-overskrifter. Og så kan du påbegynde et nyt relateret emne med en ny H2-overskrift (og som derefter har H3 overskrifter) - osv.
Artiklen er skrevet af Steffen Andersen
Sidst opdateret: 2. jul. 2024