Hvad er en landingsside / landingpage?

En landingpage (eller på dansk landingsside) er en side dine besøgende kan lande på, på dit website. Sidetypen kan være både et blogindlæg, en produktkategori, en kontakt-side eller andet.

Typisk tager vi om landingpage, når vi skal optimere den til at modtage besøgende på bedste vis.

Hvordan optimerer man en landingpage? Læs med herunder 👇

Sidst opdateret: 14. okt. 2024

Typer landingssider

Der er ikke en 100% præcis beskrivelse af en landingsside. Men normalt taler vi om landingsside i forhold til, at skulle være optimeret til en bestemt besøgende.

Landingssider kan f.eks. være bygget til:

  • Besøgende som skal tilmelde sig nyhedsbrev
  • En Black Friday side
  • En kategoriside på webshop
  • En side som forklarer hvad en landingsside er
  • En side som viser butikker


I praksis det betyder det altså, at en landingsside kan være et blogindlæg, en generel side (kontakt os, om os mv.), en kategoriside, en produktside eller andet.

Sådan laver du en god landingpage

Når du skal lave en god landingpage, skal du lige have styr på et par ting - gerne før du går i gang. Husk, at hvis du laver en landingpage uden et klart formål, er der større chance for at den ikke bliver læst, eller ikke bliver fundet vigtig af Google (og så er det jo nytteløst arbejde).

Herunder kan du læse min plan for dette blogindlæg. 👇

  

1: Hvad er formålet med din landingpage?

Først skal du selvfølgelig vide hvad siden skal handle om, og hvad du vil have din besøgende til at gøre på siden.

  

2: Hvordan skal læseren finde siden?

Du skal tænke over hvordan siden skal findes. Skal den blive synlig på Google skal du søgemaskineoptimere siden til det, blandt andet ved at lave gode SEO-optimeret tekster.

Men det kan være fint bare at lave en landingpage som skal bruges til at indsamle mails til nyhedsbrev, som du bare linker til rundt fra din egen side. Eller det kan være en artikel som ikke har stor almen interesse, men du måske bare vil dele på dine sociale medier.

  

3: Lad læseren se det vigtigste først

Alt efter hvad du ønsker at den besøgende skal foretage sig på din landingpage, skal du gøre op hvad der er vigtigst for siden. Det vigtigste skal være øverst på din landingpage, helst over fold på mobil (den del som vises uden du skal scrolle ned).

Er formålet at indsamle mails til nyhedsbrev, så sørg for at tilmeldingen ligger øverst. Er det en side med kontaktinfo, så sørg for at kontaktinformationen ligger i toppen. Er det et blogindlæg med et konkret svar, så skriv svaret som det første.

  

4: Husk altid disse ting på din landingpage

Jeg ser ofte nogle ting som glemmes, når man laver en landingpage. Jeg glemmer ofte selv essentielle ting, indrømmet. Men når jeg har skrevet et blogindlæg, tjekker jeg altid lige for disse ting:

  • Ved læseren hvad de skal gøre, når siden er læst?
    - Er det naturligt at klikke sig videre til andet indhold?
  • Husk tydelige CTA'er (call-to-action)
    - Såsom købsknap, link til andet sted, tilmelding til nyhedsbrev eller lign.
  • Forstår man sidens formål straks?
    - Uden at skulle scrolle ned (på mobil)!

Sådan gjorde jeg på denne landingsside

Jeg vil gerne tage dig med i mine tanker omkring opbygningen af dette blogindlæg. Det gør det måske nemmere for dig, at bygge din egen landingsside, eller at forstå teknikken bag.

  

1: Formål

I dette blogindlæg er det primære formål, at give dig viden om hvad en landingpage er. Derudover vil jeg give, dem som ønsker det, mere viden om hvordan en god landingpage opbygges.

  

2: Synlighed

Artiklen er lavet til at jeg kan linke direkte til, når mine kunder skal have det forklaret. Men jeg vil også gerne linke fra kommentarer på SoMe opslag.

Derudover vil jeg gerne at det er SEO-optimeret, så folk som spørger Google får det vist - og får godt og præcist svar, hvis de besøger siden.

  

3: Vigtigt

Da det primære formål er at forklare hvad en landingsside er, har jeg valgt at besvare det som det første.

Du kender måske typiske nyhedsartikler hvor man skal ned i bunden for at finde svaret - lad være med det! Giv svaret/løsningen straks, og uddyb derefter.

  

4: CTA og tjek!

Jeg har løbende i indlægget linket rundt til mine andre sider, f.eks. SEO-guides og andet relevant indhold. Så kan læsere der ønsker yderligere viden, klikke sig videre.

Et par gange i artiklen har jeg placeret nogle tydelige CTA - orange knapper. Det er typisk med mere salgsorienteret indhold, f.eks. link til mit koncept med "Lav selv SEO".

Steffen Andersen
Søgemaskineoptimerings-gut som giver dig Gang i Biksen 🚀
Jeg er købmand og jeg elsker udvikling. Søgemaskineoptimering er min måde at give dig Gang i Biksen - uden det koster en formue.
👉 Lær mig at kende!
👉 Hvorfor vælge mig?

Det behøver ikke være så svært, at få gang i biksen 🚀
» Kontakt mig 
«

GangiBiksen.dk | Sitemap | SAMK ApS | CVR 37306223