Hvad er CTA? Forstå Call To Action og hvordan du bruger det effektivt

CTA står for "Call To Action" og er svært direkte at oversætte til dansk. Derfor bruges termerne Call to action og CTA ofte når der beskrives en handling der skal gøres - på en hjemmeside eller webshop f.eks.

CTA 👉 Call To Action 👉 Opfordring der skal gøres.

Det bruges overalt. Her skriver jeg om hjemmesider og webshops, men det sker også i den "virkelige verden".

Sidst opdateret: 14. okt. 2024

Eksempler på CTA

Du ser konstant CTA når du bevæger dig rundt på hjemmesider, også her på Gang i Biksen (hov, var det en CTA?).
Call-to-action er en "opfordring til handling", altså noget f.eks. jeg gerne vil have dig til at gøre på min hjemmeside.

Lad mig komme med nogle velkendte eksempler på CTA:

  • Læg i kurv knapper på webshops
  • Iøjnefaldende knapper (f.eks. mine orange 👇)
  • Links på hjemmesider
  • Tekst som "Køb nu", "Læs her", "Tilbud i dag" mv.
  • Pile i gulvet i lufthavnen
  • Skub/træk-skilt på døren

Sådan bruger du CTA på hjemmesider og webshops

Call To Action elementer på din hjemmeside og webshop er ikke bare for sjov. Det er afgørende for dit website, at den besøgende trykker sig videre, fremfor bare at lukke siden ned igen.

Har du en webshop, vil du nok gerne have at den besøgende trykker [ Læg i kurv ], og efter videre til [ Gå til bestilling ] - for selvfølgelig at ende med at klikke på [ Godkend & Betal ].

Har du en hjemmeside, vil du nok gerne have de klikker på [ kontakt ], trykker på et [ Læs mere ] link, eller måske trykker [ Tilmeld nyhedsbrev ].


Gør mig ikke i tvivl! 🤯

Du må ikke gøre mig i tvivl om, hvad du vil have mig til at gøre som næste step. Så når du har lavet et tekstafsnit i dit blogindlæg, skal du fange opmærksomheden på ny. Når jeg står på din vare, skal jeg lokkes til at trykke Læg i kurv.

Og det er svært, synes jeg!

Jeg læser mine artikler igennem flere gange, for at se om jeg mangler at besvare spørgsmål, som jeg så kan linke til. Eller om det er oplagt med en dragende orange knap mere.

  

Husk derfor CTA - altid!

Nu ved du, at CTA såsom links, køb-, tilmeld-, klik-her-knapper osv. er afgørende. Så husk det! Dit webshop system er temmelig sikkert lavet, så det selv tilføjer Læg-i-kurv knapper (ellers skift system!). Men det er f.eks. artikler, kategoritekster og blogindlæg ikke.

Derfor skal du altid:

  • Tilføj CTA på alle landingssider.
  • Tilføje relevante links som en del af gode SEO-tekster i kategorier og blogindlæg.
  • Have tydelige CTA-tilmeld knapper til nyhedsbrev (hvis du altså bruger nyhedsbrev).
  • Ikke gøre mig i tvivl om næste step, når jeg har læst din tekst.

Prøv sort-hvid testen

En metode jeg lærte for en del år siden er, at bruge sort/hvid testen. Altså tag din pågældende side som indeholder CTA knapper - og fjern så alle farver.

Er det stadig TYDELIGT hvor man skal trykke?
Ja? Så er alt godt!
Nej? Så er det altså om igen!

I princippet burde vi også vores CTA knapper ved at fjerne alt tekst. Det vil betyder at der i mine knapper ingen tekst er, men blot en firkantet boks - som jo (i dette tilfælde) og vil være mest iøjnefaldende.

Vil du have flere gode råd til dit website?

Artiklen om CTA / Call-to-action knapper og links kunne sådan set være afsluttet med billederne herover.

Men næ, nej. For ville du så vide hvad du skulle gøre nu? Du får lige et par CTA'er mere her.

Du har nok en hjemmeside, eller webshop, siden du læser denne artikel. Derfor kan jeg anbefale mine andre artikler om drift og optimering af webshops.

CTA er også SEO

Vidste du så også, at CTA er super vigtigt når du skal søgemaskineoptimere dit website? Google kigger på, om dine besøgende hurtigt smutter fra siden igen. Med tydelige CTA'er klikker din besøgende sig videre - og bliver måske endda en kunde.

Det har stor betydning når du skal Googleoptimere din hjemmeside eller webshop.

Steffen Andersen
Søgemaskineoptimerings-gut som giver dig Gang i Biksen 🚀
Jeg er købmand og jeg elsker udvikling. Søgemaskineoptimering er min måde at give dig Gang i Biksen - uden det koster en formue.
👉 Lær mig at kende!
👉 Hvorfor vælge mig?

Det behøver ikke være så svært, at få gang i biksen 🚀
» Kontakt mig 
«

GangiBiksen.dk | Sitemap | SAMK ApS | CVR 37306223